Les aanmaken waarbij leden in groepen ingedeeld kunnen worden

In deze handleiding wordt omschreven hoe je een les kunt beheren die je in groepen kunt indelen. O.a. het aanmaken van een les en het bijhouden van de presentie wordt omschreven.

Aanmaken of bewerken les

Onder Reserveringen > Lessen kun je een les aanmaken of bewerken. Vul minimaal onderstaande gegevens in:

Naam & Info

  • Naam van de les
  • Omschrijving van de les

Reserveringsinformatie

  • Vaste inschrijving: deze moet je instellen op 'Alleen vaste inschrijvingen' als je alleen met vaste groepen werkt of 'Los reserveren en vaste inschrijvingen' als je met zowel vaste groepen als losse reserveringen werkt.

Als je de les opslaan kun je lesmomenten aanmaken, dus wanneer de lessen plaatsvinden.

Groepen maken

Als je de les hebt opgeslagen en lesmomenten aan hebt gemaakt kun je vanaf nu je groepen aanmaken. Dat kan onder Reserveringen > Vaste Inschrijvingen.

Hier zie je alle lessen (en lesmomenten) waarbij het mogelijk is om vast op in te schrijven. Per lesmoment kun je klikken op de plus om leden toe te voegen.

Leden zoeken, selecteren en toevoegen

In de popup die opent kun je vervolgens leden zoeken en selecteren door op de plus naast het lid te klikken. De leden worden pas toegevoegd aan de les als je klikt op "Reserveren".


Eventueel kun je voor de inschrijvingen een aangepaste start-datum kiezen. De leden worden per die datum op de les geplaatst.

Presentie aangeven

Als je leden als vaste inschrijving hebt toegevoegd dan worden ze wekelijks toegevoegd aan de geselecteerde les en lesmoment (bijvoorbeeld "Kidsles op maandag 17:30"). Per week kun jij de presentie van leden aangeven.

Ga daarvoor naar Reserveringen > Kalender en klik op de les waar jij de presentie van wilt aangeven.

Aan de rechterkant zie je alle leden die zijn ingeschreven. Je kunt klikken op het groene vinkje (aanwezig) of het rode kruisje (afwezig) om de presentie bij te werken.


Tip: no shows opvolgen

Het is mogelijk om automatisch elke ochtend de no-shows een push-bericht of een mail te sturen bij een no-show. Deze mail en push wordt ook naar ouders gestuurd als de gegevens bekend zijn. Zo is iedereen op de hoogte.

Stel dit in onder Communicatie > Automatische Berichten. Zie onderstaande handleiding voor meer informatie:

https://getgrib.nl/documentatie/automatische-berichten-instellen