Storneringen van SEPA-incasso’s moeten zelf verwerkt worden. Dit geldt dus niet voor Mollie Recurring, deze worden namelijk automatisch verwerkt.

Het verwerken van storneringen is binnen enkele stappen te doen in Grib.

INSTELLEN

Mocht je nog niet hebben ingesteld hoe

storneringen moeten worden verwerkt, dan kun je dat alsnog doen. Als je dat wel hebt gedaan, ga dan door naar de volgende stap.

Om in te stellen hoe storneringen moeten worden opgepakt ga je naar Beheer -> Betaalmethoden en klik op Instellingen bij automatisch_incasso.

Er zijn een aantal mogelijkheden. Zo kun jij instellen dat storneringen gemaild moeten worden naar het lid. Als je iDeal hebt geactiveerd, dan bevat deze mail een iDeal link.

Verder kun je instellen dat storneringen met onvoldoende saldo op een nieuwe SEPA lijst worden geplaatst, zodat jij deze opnieuw kunt incasseren.

BANKBESTAND UPLOADEN IN GRIB

Om storneringen te verwerken moet je een export maken van jouw bankregels. Ga daarvoor de internetbankieren-pagina van jouw bank en download een CAMT bestand van de periode waar jij de storneringen van wilt verwerken. In een CAMT bestand zitten alle bankregels van de geselecteerde perioden, waaronder dus de storneringen.

Dit bestand kun je uploaden in GetGrib. Ga daarvoor naar Financieel > Sepa en klik op de Storneringen knop.


Je wordt doorgestuurd naar de Storneringen pagina. Hier kun je (bovenin) een nieuw CAMT bestand uploaden. Na het uploaden gaat Grib alle

storneringen koppelen aan facturen. Dit kan enkele minuten duren.

Vernieuw de pagina om te controleren of alle facturen zijn gekoppeld aan storneringen. De status van de import veranderd dan naar Facturen gekoppeld.

STORNERINGEN OPPAKKEN

Als je klikt op Toon openstaande storneringen wordt je doorgestuurd naar een pagina waar je de storneringen gekoppeld ziet met facturen. Per stornering is een actie gekoppeld die is ingesteld vanuit de Storneringen Instellingen die hierboven is ingesteld.

Per stornering kun jij de actie nog veranderen. Je kunt kiezen uit de volgende acties:

  • Opnieuw incasseren – de factuur wordt als openstaand gemarkeerd en in een nieuw SEPA bestand geplaatst
  • Storneringsmail sturen – de factuur wordt als openstaand gemarkeerd en verstuurd naar het lid. De tekst van de mail kun je instellen bij de Instellingen van de Automatische Incasso onder Beheer > Betaalmethoden.
  • Factuur openstaand zetten – de factuur wordt als openstaand gemarkeerd.


Als je alle facturen langs bent gegaan en de juiste actie hebt gekoppeld, dan kun je klikken op Storneringen verwerken rechts bovenin het scherm. Alle acties worden vervolgens uitgevoerd.