Mollie biedt een eenvoudige manier aan om automatisch te incasseren. Zonder technische kennis kun je facturen incasseren. Als je dit via Mollie doet, dan kunnen de storneringen ook automatisch verlopen. Zo heb jij er bijna geen werk meer aan!


INSTELLEN

Mollie recurring kun je instellen onder Beheer > Betaalmethoden. Maak een nieuwe betaalmethode aan en kies de optie Mollie Recurring.

Als je dat hebt gedaan moet je de Mollie Live API key invoeren. Deze kun je krijgen door bij Mollie (https://mollie.com) in te loggen en naar instellingen te gaan. Daar kun je een profiel aanmaken als je dat nog niet hebt gedaan.


Vervolgens kun je onder Live en Test API-keys de live-key kopieëren en plakken in GetGrib.

Let op: als je nog geen Mollie-profiel met Recurring had aangemaakt, dan kost het enkele dagen voordat Mollie jouw account goedkeurt. Voer daarna pas jouw Live API-key in bij GetGrib.


Als je de betaalmethode opslaat kun je instellen hoe de storneringen verwerkt moeten worden. Hieronder wordt dit verder uitgelegd. Voor nu kun je deze pagina opslaan.


INSTELLEN BIJ LEDEN

Als je Mollie Recurring hebt ingesteld als betaalmethode, kun je de incasso’s instellen bij jouw leden.

Ga naar leden en bewerk een lid of voeg een nieuw lid toe. Rechtsonder is de optie automatische incasso erbij gekomen. Deze kun je op ja instellen. Vervolgens vul je de volgende gegevens in:


  • naam rekeninghouder – de naam van het lid dat geïncasseerd gaat worden
  • iban – het iban nummer van het lid waarop geïncasseerd gaat worden
  • bic – bankcode; deze wordt automatisch berekend als de iban is ingevoerd
  • mandaat kenmerk – lidnummer van het lid. Deze wordt standaard aangemaakt, mocht je een aangepast kenmerk willen gebruiken, dan kun je dat hier invoeren
  • mandaat datum – datum wanneer het lid toestemming heeft gegeven voor incasso. Doe je de 1e keer een incasso via Grib? Zorg dan dat deze datum binnen 6 maanden voor de 1e incasso staat ingesteld. Anders heb je kans dat de bank de incasso afkeurt.


ABONNEMENT AUTOMATISCH INCASSEREN

Als automatische incasso is ingeschakeld bij het lid, dan kun je het abonnement op automatische incasseren zetten. Bewerk daarvoor het abonnement of maak een nieuwe aan. Stel de optie automatische incasso in op ja. De volgende facturatieronde wordt de factuur op een zogenaamde SEPA lijst geplaatst en kun jij de factuur incasseren.

SEPA (INCASSEREN)

Facturen die automatisch geïncasseerd moeten worden, worden geplaatst op de SEPA lijst. Om deze SEPA lijst te bekijken ga je naar Financieel > Sepa. De nieuwste SEPA lijst kun je herkennen aan de status concept. Dat betekent dat deze lijst nagekeken moet worden en definitief gemaakt moet worden. Klik daarvoor op Toon Sepa details.

Hier zie je een overzicht van facturen die geïncasseerd gaan worden. Klopt een iban nummer niet of ontbreekt deze? Dan kun je deze wijzigen door op Gegevens aanpassen te klikken bij de incassoregel. Als alles verder goed staat kun je klikken op incasseren rechts bovenin.

Alle facturen worden vervolgens als betaald gemarkeerd. Het incassobestand wordt naar Mollie gestuurd die vervolgens binnen enkele werkdagen incasseert.

STORNERINGEN

In de 2e stap bij het aanmaken van de betaaloptie Mollie Recurring kon je kiezen hoe de storneringen verwerkt moeten worden.

Storneringen worden automatisch verwerkt door GetGrib. De factuur wordt op openstaand gezet, zodat jij weet dat deze niet is betaald.

Jij kunt instellen dat er automatisch een mail uitgaat naar het lid (en/of naar jou) als er gestorneerd is. Deze mail wordt automatisch verstuurd nadat er gestorneerd is. Als je iDeal hebt geactiveerd, bevat deze mail een iDeal betaallink.