In abonnementstypen stel je de tarieven en limieten van abonnementen in. Bij een lid kun je vervolgens een abonnement aanmaken op basis van een type.Hieronder staan alle opties van een abonnementstype uitgelegd. Dat zijn er best veel. Je kunt zelf een keuze maken in de opties die jij nodig hebt.

Een abonnementstype kun je aanmaken onder Beheer > Abonnementstypen.

Als eerste voer je de naam en periodes in van het abonnementstype. Zo kun je instellen dat de eerste periode een jaar duurt en vervolgens een maand. Dit zijn niet de betaalperiodes. Die stel je later in. Deze periodes geven aan hoelang het lid het abonnement aangaat.


Naam van het abonnement: Deze naam vindt je terug bij het toevoegen van een abonnementstype aan een lid.


Looptijd abonnement eerste periode: geef aan hoelang het abonnement loopt voor de 1e periode. Op basis van deze instelling wordt de eerstvolgende eind-datum van een abonnement berekend. Hier kun je kiezen om te factureren in blokken. Zie onderaan deze handleiding voor meer info.


Looptijd abonnement vervolg perioden: de duur van het abonnement nadat de eerste periode is afgelopen. Je kunt hier ook instellen dat het abonnement niet automatisch verlengd moet worden. 


Omschrijving op de factuur: deze tekst komt op de factuur te staan wanneer het abonnement wordt gefactureerd.

Betaalfrequantie: elke periode wordt een nieuwe factuur aangemaakt. Zo kun je instellen dat er maandelijks of elk kwartaal betaald moet worden.


Bedrag per betaalfrequentie: het bedrag dat het lid elke periode moet betalen.


Btw: de btw die geldt bij het abonnement. Dit kan inclusief of exclusief zijn, afhankelijk van jouw instellingen

Factureer op vaste dagen

Het is mogelijk om vooraf aan te geven wanneer het abonnement gefactureerd moet worden. Handig als je gebruik maakt van automatische incasso’s. Zo kun je instellen dat de incasso elke periode op dezelfde dag wordt gedaan.Een ander voordeel is dat de tussentermijn berekend wordt. Stel dat een lid op de 1e van de maand een abonnement afsluit en pas de 20e voor het eerst moet betalen, dan wordt de tussenperiode van 19 dagen op de 1e factuur geplaatst.

Inchecklimieten

Per abonnementstype is het mogelijk om limieten in te stellen. Zo kun je instellen hoe vaak een lid mag inchecken/reserveren per week of per maand. Checkt een lid vaker in? Dan krijg jij een melding op het dashboard van GetGrib.

Eenmalige kosten

Reken je eenmalige kosten bij het afsluiten van een abonnement (zoals inschrijfkosten of materiaalkosten)? Dan kun je dat instellen bij het type. Het is mogelijk om meerdere regels aan te maken. Deze worden op de 1e factuur van een lid geplaatst.

Factureren in blokken

Verloopt jouw facturering in blokken? Dan kun je dit instellen bij het abonnement. Selecteer bij betaalfrequentie de optie "blokken". Vervolgens kun je aangeven wanneer de komende blokken beginnen.


Je geeft de start-datum aan (wanneer beginnen de lessen?) en de facturatiedatum (wanneer moeten leden betalen / incasseren?).


Gebruik je het inschrijfformulier van GetGrib? Dan moeten leden kiezen voor welk blok ze zich inschrijven. Het is ook mogelijk om in te schrijven op een blok dat al begonnen is. Doen leden dat, dan wordt een tussenperiode berekent, zodat leden niet het volle bedrag betalen.