Voorbereid op de drukste maand van het jaar

Het nieuwe jaar is weer begonnen en je hebt nog nooit zoveel nieuwe en gemotiveerde gezichten in jouw sportschool gezien. Dit fenomeen heet de zogenaamde “goede voornemens” maand, waar iedereen aan zichzelf beloofd dat ze dit jaar een omslag gaan maken in hun leven door goed te gaan sporten en gezond te gaan eten.

Al decennia lang gebeurt het elk jaar, maar toch zijn er nog veel sportscholen, die hier niet bewust van zijn of gewoon niet voorbereid zijn.

Vandaag geven we een aantal tips hoe jij het meeste uit deze drukke maand kan halen!

1.Wees voorbereid

Het begint ermee om te beseffen dat deze maand er aan gaat komen. Dan kan je namelijk ook goed voorbereiden. Je staat er nooit alleen voor en betrek mensen bij de voorbereiding en uitvoering van jouw plannen.

Controleer al je benodigdheden
Een goede voorbereiding is het halve werk en het zijn vaak de kleine dingen die over het hoofd gezien worden. Denk bijvoorbeeld aan;

  • Heb je genoeg inschrijfformulieren?
  • Zijn er genoeg sportspullen voor de verkoop?
  • Heb je nog genoeg flyers?

En zo zijn er nog veel meer dingen die jij op voorhand alvast kan controleren.

Maak een plan met je team
Ga samen met je team, trainers of anderen die jou helpen zitten en ga brainstormen over hoe jij jouw sportschool in de spotlight kan zetten tijdens deze periode. Vaak krijg je nieuwe ingevingen en mogelijkheden doordat je er samen over nadenkt.

2.Laat van je horen

Eind December en heel Januari is echt de maand om jouw sportschool onder de aandacht te brengen bij alle mensen in jouw omgeving en je eigen leden. Er zijn meerdere mogelijkheden om dit te doen.

Advertenties
Maak een budget vrij om betaald te adverteren. Facebook, instagram en dergelijke platformen zijn een uitstekend middel om jouw sportschool onder de aandacht te brengen bij mensen in jouw buurt, die nog niet van je sportschool hebben gehoord. Bedenk bijvoorbeeld een advertentie die specifiek over goede voornemens gaat.

Nieuwjaarsactie
Het is een oude bekende uit het boek, maar tot de dag van vandaag een effectief middel. Geef potentiële leden net die extra motivatie om ze over de drempel van jouw sportschool te helpen.

Je eigen ledenbestand
Het mooiste is natuurlijk als je jouw leden kan aansporen om ook te komen trainen. Je kan via jouw eigen leden ontzettend veel nieuwe leden werven als je het op een leuke manier aanpakt en van je laat horen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Nieuwsbrieven sturen
  • Neem een vriend mee *actie*
  • Familie abonnementen
  • Breng een nieuw lid, krijg een t-shirt

Je kan hier heel erg creatief mee worden. Als jij jouw leden als ambassadeur van je sportschool kan maken, is dit één van de sterkste marketing middelen die je kan gebruiken.

De conclusie is gewoon van je laten horen! Laat mensen weten dat je er bent.

3. Blijf ze motiveren

Al die nieuwe leden vol energie en goede voornemens, maar blijft dat altijd zo? In de marketingwereld wordt er vaak gepraat over “Customer lifetime value”. Dit betekent de omzet die een lid (klant) in totaal oplevert. Een lid dat jaren lid blijft is natuurlijk veel waardevoller. Het is daarom belangrijk om je nieuwe leden goed te ondersteunen en te blijven motiveren. Vaak gaan sporters heel intensief van start, maar worden ze gedemotiveerd door de spierpijn en het harde werken.

Jij als sportschoolhouder weet het beste hoe ze in een goede balans en ritme kunnen komen, zodat je sporters zolang mogelijk lid kan houden.

4. Maak inschrijven zo
makkelijk mogelijk

Inschrijven moet het meest simpele zijn dat er is. Toch maken veel sportscholen er een onnodige rompslomp van en dit zorgt uiteindelijk voor desinteresse of problemen later.

Duidelijkheid & transparantie
Zorg dat je een duidelijk overzicht hebt van jouw abonnementen en mogelijkheden bij jouw sportschool. Op deze manier weten potentiële leden exact waar ze aan toe zijn en kunnen ze makkelijk een keuze maken.

Inschrijven stroomlijnen
Tegenwoordig kan je leden zelfs digitaal een lidmaatschap aangaan, maar ook een goed opgezet inschrijfformulier doet wonderen. Het automatiseren van je ledensysteem is hier dan ook echt een voordeel.

Trainers leden laten inschrijven
Trainers staan het meest in contact met potentiele nieuwe leden. Zorg ervoor dat zij zelfstandig nieuwe leden kunnen aanmelden en inschrijven. Om ze extra te motiveren kan je doelen stellen en bijvoorbeeld beloningen geven per nieuwe inschrijving.

Conclusie

Er is dus een hoop wat jij kan doen om je sportschool voor te bereiden om tijdens de drukste maanden van het jaar het meeste er uit te halen. Ook nu het nieuwe jaar al begonnen is, zijn de bovenstaande tips nog altijd relevant. Dus waar wacht je op? Begin vandaag te kijken wat jij allemaal kunt doen.

Camiel Bos

Camiel Bos

Medeoprichter Grib

Camiel is opgeleid voor marketeer en is vijf jaar lang succesvol sportschoolhouder van twee boksverenigingen. Deze combinatie geeft Camiel een unieke visie op de sportwereld.  Graag deelt hij met mensen hoe ze alles uit hun sportschool kunnen halen.

Meer weten over Grib?

Laat hier je gegevens achter, dan bellen wij jou voor een gratis afspraak of voor meer informatie.